HomeVerwen jezelf! 3 makkelijke tips die ook in jouw drukke schema passen.

Verwen jezelf! 3 makkelijke tips die ook in jouw drukke schema passen.

Hoe ziet jouw dag er uit nu je hoogzwanger bent? Werk je fluitend door tot 36 weken? Kun je nog makkelijk sporten en til je met gemak je dreumes op je heup? Of ben je elke dag misselijk en heb je last van kwaaltjes zoals kramp of rugpijn?

Ieder vrouw is anders zwanger en ook een eerste zwangerschap kan totaal anders zijn dan een tweede of derde keer. De een zweeft rustig de negen maanden door en de ander hobbelt moeizaam en met dikke buik tot de bevalling zich aandient.

Juist als je zwanger bent, is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Als het met jou goed gaat, gaat het met je kindje goed. Denk daar aan als je jezelf weer voorbij rent omdat je die deadline wilt halen, vergaderingen bij woont of de zoveelste zware wasmand maar boven tilt. Pak een moment van kleine verwennerij zodat je er weer tegenaan kunt én dat je lijf zich oplaadt.

Neem elke dag rust

Neem een momentje voor jezelf. Elke dag, het hoeft maar tien minuutjes. Leg de kinderen eens extra vroeg in bed. Laat ze desnoods boven nog wat boekjes lezen. Drink in stilte een kopje thee en geniet van het moment. Installeer je lekker op de bank of in het zonnetje in je tuin of op het balkon. Na tien minuten ben je weer helemaal opgeladen (of in slaap gevallen ;) )

Ben je op je werk? Ga dan als het even kan naar buiten in een pauze. Vul een thermoskan met thee en wandel een klein blokje om. De frisse lucht zal je goed doen.

Eet gezond

avocadoEen inkoppertje. En ja, ook als je niet zwanger bent moet je gezond eten. Maar het feit is dat je nu sneller moe bent en je energiehuishouding anders is. Als je goed eet voel je je beter, heb je meer energie en ben je weerbaarder tegen ziektekiemen. Tijd om eens wat gewoontes onder de loep te nemen, dus.

Eet jij elke dag een (kleffe) boterham in een trommetje op je werk? Neem je een vette hap uit de kantine? Of eet je gauw de korstjes brood met jam mee die je dreumes laat liggen?

Maak in plaats van die boterham eens een lekkere salade klaar met wat wat nootjes, gerookte kipfilet of kaas. Eet een fruitsalade in plaats van een appel. Bedenk waar je van zou genieten als je op een terrasje zou zitten. Dat neem je mee naar je werk of eet je vanmiddag aan tafel. En ben je toch gehecht aan je boterham? Beleg het eens met avocado, wat tomaatjes en een klein beetje peper en zout. Gezond, vol omega 3 en lekker! En kijk ook eens hier, voor 3 overheerlijke variaties met avocado van Francesca Kookt.

Lage rugpijn? Laat je Lief masseren!

SI-gewricht mensLage rugpijn is een van de meest voorkomende kwaaltjes tijdens je zwangerschap. Dat komt omdat de elastische banden rond je bekkenbeenderen losser worden. Er moet immers straks een kindje door het bekken naar buiten komen. Een bekken wat een beetje ‘meegeeft’ zorgt er voor dat dit kindje makkelijker geboren kan worden.

Maar deze verweking van de banden kan ook wat klachten veroorzaken. Pijn in je onderrug ter hoogte van die twee kuiltjes bijvoorbeeld, de si gewrichten. Het kan variëren van een zeurderig gevoel tot een irritante pijn die kan uitstralen naar je billen en de achterzijde van je bovenbenen.

Als je veel klachten hebt is het verstandig om een (bekken)fysiotherapeut te bezoeken. Een fysiotherapeut kan je oefeningen leren om beter (anders) te bewegen. Hij of zij geeft je tips en oefeningen mee voor thuis en kan je masseren.

Een massage van je onderrug kan de pijn ook tijdelijk verlichten. Deze massage is ook best door je partner te doen.

Ga voor je partner zitten op een kruk of op de bank, je partner moet goed bij je onderrug kunnen. Is een kruk niet meer prettig,  andere fijne houding is dan vaak in zijlig met een kussen onder de knieën. Gebruik eventueel wat (warme) olie of bodylotion om de beweging te vergemakkelijken. Laat je partner een minuut of tien à vijftien met zijn duimen of de muis van zijn hand rustige, zachte cirkels naar buiten toe draaien rond die twee kuiltjes in je rug. De cirkel rond het kuiltje begint klein en wordt geleidelijk iets groter. Volg het lichaam. Dus strijkingen van binnen naar buiten langs de bekkenrand zijn ook prima. Als je wilt kan de rest van je rug en schouders natuurlijk meegepakt worden maar sluit af met deze massage rond de si-gewrichten. Zo kan je er weer even tegenaan!

2016-10-18T15:04:15+00:00 By |zwangerschap|7 Comments

7 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.

Stoer Geboortekaartje | tel: 06 400 25975 | Speelhuislaan 171, 4815 CD Breda